قدرت و قابلیت روزافزون رسانه، موجب شده دیگر حتی حکومتها نیز مانند گذشته، آن را تنها ابزاری برای اطلاع رسانی و سرگرم سازی ندانند و از آن به عنوان یک سلاح کارآمد در عرصه «جنگ نرم» بهره گیرند. طبیعی است جوامع برخوردار از ابزارهای رسانه ای پیشرفته تر یا محصولات رسانه ای جذاب تر، پیشروی فرهنگی سریع تر و موقعیت فرهنگی برتری داشته باشند. افزون بر شبکههای ماهواره ای و سایتهای اینترنتی، بسیاری از فیلمهای سینمایی، تله فیلم ها، پیامهای بازرگانی و برنامههای تلویزیونی رسانه ملی در جهت دهی به افکار عمومی و ایجاد تغییر در سبک زندگی نقش دارد. امروزه با نشستن در خانه و استفاده از اینترنت و شبکههای تلویزیونی و بدون حضور فیزیکی میتوان الگوهای رفتاری بسیاری را مشاهده و بررسی کرد و از میان آنها الگویی متناسب با سلیقه و ترجیح خود برگزید. اینها امروزه منشأ شکل گیری سبک زندگی برای بسیاری از افراد جامعه شده است. در جامعه ایرانی نیز رسانهها به ویژه تلویزیون، خواسته یا ناخواسته در الگوسازی برای تک تک افراد جامعه نقش پررنگی دارند. رسانهها هم بستری هستند برای تجلی آرزوها و هم آرزوهای جدیدی میآفرینند.